Ακούστε με προσοχή…

Πόσο καλοί είστε να ακούτε με προσοχή τον άλλον;  Όλες οι σχέσεις μας σε όλα τα επίπεδα ενέχουν την ικανότητα να ακούμε. Μία φανταστική ιστορία από το παιδί μας, η αφήγηση μίας δύσκολης μέρας στη δουλειά από τον/την σύντροφο μας, ή μία ερωτική απογοήτευση από τη φίλη είναι στιγμές που καλούμαστε να δώσουμε όλο μας τον εαυτό και να ακούσουμε αποτελεσματικά. Το να ακούμε με προσοχή δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχουμε άπειρο χρόνο στη διάθεση μας ή ότι « κάνουμε τον ψυχολόγο». Σημαίνει ότι αφιερώνουμε χρόνο στον άλλον ( από ένα σύντομο 5λεπτο μέχρι μία μακράς διαρκείας κουβέντα) για να πει εκείνος, την δική του ιστορία, με τον δικό του τρόπο και με τα δικά του συναισθήματα.

Δεν ακούμε με προσοχή όταν:

  • Πριν ολοκληρώσει ο άλλος την μικρή ή μεγάλη ιστορία του διηγούμαστε μία παρόμοια εμπειρία και ξεκινάμε να μιλάμε εμείς, ή δίνουμε μία συμβουλή ή προσπαθούμε να «αλλάξουμε το συναίσθημα» είτε ωραιοποιώντας μία δυσάρεστη κατάσταση ή χαλώντας ένα καλό νέο με κάποιο σχόλιο
  • Ενώ ο άλλος μιλάει κάνουμε και κάτι άλλο ( χαζεύουμε το κινητό μας ή στην τηλεόραση, μαγειρεύουμε, κάνουμε δουλειές κ.α)

 

 

Ακούμε με προσοχή όταν:

  • Επιτρέπουμε στον άλλον να πει ότι θέλει και με όποιο συναίσθημα συνοδεύει την ιστορία του
  • Διευκολύνουμε την αφήγηση κάνοντας τις κατάλληλες ερωτήσεις ( όχι ερωτήσεις περιέργειας ή κατευθυντικές αλλά ερωτήσεις που στόχο έχουν να δείξουμε «Με ενδιαφέρει αυτό που λες»)
  • Δείχνουμε ότι ακούσαμε προσεκτικά αν είμαστε ικανοί να πούμε με δικά μας λόγια αυτό που ειπώθηκε – παράφραση λέγεται στη Συμβουλευτική. Η παράφραση βοηθάει τον άλλον να συνεχίσει την ιστορία του αλλά και να κατανοήσει και ο ίδιος τι συνέβη.

Άσκηση:

Για να κατανοήσετε καλύτερα τι σημαίνει αποτελεσματική και τι μη αποτελεσματική ακρόαση φέρτε στο νου σας έναν άνθρωπο στη ζωή σας που δεν θα διαλέγατε ποτέ να του μιλήσετε για κάποιο πρόβλημα που σας απασχολεί και κάποιον που θεωρείτε ιδανικό για να μιλήσετε. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του καθένα;

 

Πηγές:

Allen E. Ivey, Α. Ε. & Daniels,Τ. (2016) Systematic Interviewing Microskills and Neuroscience: Developing Bridges between the Fields of Communication and Counseling Psychology

International Journal Of Listening ,30(3), 99-119.

 

Weger, H., Castle Bell, G., Minei, E. M., & Robinson, M. C. (2014). The relative effectiveness of active listening in initial interactionsInternational Journal of Listening28(1), 13-31